Uncategorized

Samenwerken loont (maar het moet van 2 kanten komen)

Tijdens de ‘Ronde Van Aalter’ in het najaar van 2019 kwam mobiliteit als belangrijkste thema naar boven drijven in zowat elke woonkern. Als onderdeel van een antwoord op de mobiliteitsproblematiek werd begin juni 2021 een nieuw circulatieplan voorgesteld.

Tijdens de drie virtuele sessies op 7-8-9 juni viel meteen op dat het om een nog te nemen beslissing ging. Meer nog :

“wanneer een straat in onderlinge overeenkomst met een verbeteringsvoorstel komt, waarbij de geest van het hele plan behouden blijft, zullen we dit van naderbij bekijken; de straat moet in meerderheid (helft plus 1) achter het verbeteringsvoorstel staan”.

De precieze tijdspanne en procedure voor het aanreiken van verbetervoorstellen werd niet nader aangegeven.

Ter verduidelijking : de tekeningen van fietsers en auto’s op de bovenstaande dia geven aan dat éénrichtingsregels enkel voor auto’s en vrachtwagens gelden, en niet voor fietsers. Het betreft dus geen fietsstraten (waarbij het voor auto’s verboden is om fietsers in te halen).

Zoals U in een voorgaand artikel “Bedenkingen bij het nieuwe circulatieplan Ursel door buurtbewoners” reeds kon lezen, waren de bewoners van Ijzeren Hand, Pierlalweg en Sint-Joriswegel vrijwel meteen onderling akkoord gekomen dat enig overleg met het bestuur wenselijk was.

Wanneer we het voorstel van 8 juni vergelijken met de beslissing zoals verduidelijkt werd in TotAalter van 28 juni evenals de virtuele sessie op 30 augustus, blijkt dat Ijzeren Hand een fietsstraat is geworden en dus geen éénrichtingsstraat.

Dit lijkt alvast een lichtpuntje qua burgerparticipatie, waarbij ook de experten op het terrein – de bewoners van een straat – meedenken met het bestuur om tot breder gedragen en betere beslissingen te komen.

“Er roert hier toch iets…”

Een opmerkelijke vaststelling is terug te vinden in het artikel “Verkeerscirculatieplan zet Knesselare niet op z’n kop” van Knesselaars Nieuws (5 september 2021) :

Uit “Verkeerscirculatieplan zet Knesselare niet op z’n kop” van Knesselaars Nieuws (5 september 2021)

Op 27 augustus 2021 werd via een viertal facebook-groepen de volgende poll gelanceerd :

In totaal werd meer dan 500 keer ‘Nee’ aangegeven, en 5 keer ‘Ja’.

Achteraf bekeken komt het dus voor dat zowel bestuur als inwoners nog een weg hebben af te leggen.

  • De mogelijkheid om inspraak te hebben werd wel gegeven (soms enigszins tegenstrijdig), maar niet echt van harte : men moest al van goeden huize zijn om het te horen én er was geen omkadering voorzien (contact met betrokken partijen – wie zijn dat dan zo allemaal,  procedure, overleg in de straat, tijdsbestek, …).
  • Anderzijds is ons ook slechts 1 enkele straat bekend in geheel Aalter die zich de moeite heeft getroost om het gesprek aan te gaan met elkaar en met het bestuur over dit toch zo belangrijke thema.

Dit gezegd zijnde kijken we dan ook reikhalzend uit naar de verdere aanpak van dat andere dossier die vele Urselnaren kan en zal raken, namelijk RUP Ursel Dorp. Hierin zit niet alleen het vraagstuk ‘waar meergezinswoningen/appartementen en hoe hoog’ maar ook ‘wat met de Pastorij’ en ‘hoe zou de Eeklose Weg er ter hoogte van de kerk uit komen te zien’. Dit lijkt wel een uitgelezen buitenkans voor co-creatie.

Naar : Arnstein, Sherry, R. (1969) ‘A ladder of Citizen Participation’, Journal of American Planning Association, 35(4): 216-224

Categorieën:Uncategorized

Getagd als:

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s